Wednesday, March 7, 2012

Kemuculan Google Play Store Mengantikan Android Market

0 comments
Sebentar tadi saya cuba membuka laman web android market, namun apa yang saya dapati layanan redirecting ke alamat https://play.google.com/store.  Rupa-rupanya bermula hari ini (07.03.2012), Android Market sudah tidak wujud lagi, yang ada adalah Google Play Store.


Syarikat Google telah memperkenalkan Google Play, sebuah layanan web yang menyatukan Google Music (Google Play Songs), Google eBookstore (Google Play Ebooks), dan Android Market (Google Play Store). Kini semua layanan tersebut boleh dinikmati melalui satu pintu, iaitu Google Play. Ini bermaksud, ada hanya perlu untuk login ke salah satu layanan web tersebut untuk menikmati ke semua layanan yang ada, kerana ianya saling berhubung melalui satu nama iaitu, Google Play. Walaupun begitu, layanan web tersebut buat masa ini hanya berganti nama. Semua ini bermaksud sebagai penyeragaman produk keluaran Google.

Eksekutif Google Bradley Horowitz dalam sebuah wawancara dengan Venture Beat menjelaskan tentang penyeragaman produk Google ini. "Kami membuat banyak taruhan di banyak tempat, sekarang kami fokus ke dalam sebuah aplikasi yang bisa menawarkan semua aplikasi," jelasnya.



# Persoalan saya disini, kenapa Google tak mengantikan Youtube dengan Google Play Videos?? ahaha..

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...